1. Algemeen
1.1 Op wie zijn de algemene voorwaarden van toepassing?
De algemene voorwaarden in dezer maken onlosmakelijk onderdeel uit van de tandheelkundige behandelingsovereenkomst(en)tussen de tandarts en daaronder begrepen diens werknemers, en de patiënt, hierna te noemen de overeenkomst . De wettelijke regelingen gaan altijd voor op de algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden in deze module(s) geven niet een complete weergave van de wettelijke regelingen. De Algemene Voorwaarden voor een tandheelkundige behandeling kunnen op verzoek schriftelijk beschikbaar worden gesteld aan de patiënt of zijn wettelijk vertegenwoordiger(s). Daarnaast zijn de Algemene Voorwaarden ter inzage aanwezig in de praktijk en zijn zij gepubliceerd op de praktijk website.
1.2 Wie kunnen de algemene voorwaarden wijzigen?
De algemene voorwaarden kunnen slechts gewijzigd worden:
§ bij gewijzigde wet- en regelgeving, als een wijziging noodzakelijk is doorwijzigingen in wet- of regelgeving. Een wijziging van de algemene voorwaarden die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving of uit het contract tussen zorgaanbieder en financier, treedt in werking op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving of uit het contract tussen partijen in werking treedt. Van zo’n wijziging kunnen wij u ook achteraf informeren; of
§ in alle overige gevallen door ons. Wij informeren u tijdig over een wijziging van de algemene voorwaarden. Daarbij geven wij aan wanneer de wijziging in werking treedt.
2. Gebruik van Derden
2.1 Gerechtigd
Dental House Zierikzee is bij de uitvoering van de overeenkomst gerechtigd derde in te schakelen.
2.2 Keuze van Derden
Dental House Zierikzee zal bij de keuze van deze derden zorgvuldigheid betrachten en, indien dat redelijkerwijs mogelijk is, tevoren overleg met de patiënt plegen, zulks met uitzondering van waarnemers en tandtechnici.
2.3 Niet aansprakelijk
Dentalhouse Zierikzee is voor gedragingen van deze derde niet aansprakelijk.
3. Uitvoering overeenkomst
3.1 Welke verplichtingen hebben wij?
Dental House Zierikzee zal de overeenkomst naar beste inzichten vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Zij zal de opdracht uitvoeren, indien en voor zover van toepassing, in overeenstemming met de Gedrags- en Beroepsregels Tandheelkundige behandelingen vallen onder medische/geneeskundige behandelingen. Dental House Zierikzee heeft derhalve een inspaningsverbintenis en geen resultaat verbintenis. Uitlooptijd van behandelingen: Wij doen ons best om de patiënten op tijd naar binnen te halen maar gezien wij een zorginstelling zijn, is het lastig exacte tijden te hanteren. Behandeltijd: onder behandeltijd wordt niet alleen de tijd inrekening gebracht dat er letterlijk in de mond wordt gewerkt maar ook een eventueel gesprek/stellen van diagnoses en het voorbereiden van de kamer vallen daar ook in. Dental house Zierikzee legt op verzoek van de patiënt schriftelijk vast voor welke ingrepen al dan niet ingrijpende aard deze toestemming heeft gegeven.
3.2 Welke verplichtingen heeft u?
De patiënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de tandarts ter beschikking gestelde gegevens en informatie. De uit de in de vertraging van de uitvoering van de overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra behandelingskosten, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en informatie, zijn voor rekening van de patiënt. Afspraken dienen, indien noodzakelijk wegens overmacht, uiterlijk 48 uur voor de behandeling te worden geannuleerd. Bij niet of niet tijdige annulering van de afspraak is de zorgverlener gerechtigd de gereserveerde tijd en/of de afgesproken behandeling in rekening te brengen wanneer er geen andere patiënten konden worden behandeld of andere gehonoreerde werkzaamheden konden worden verricht, zulks met een minimum van € 20,00 (zegge:twintig euro) per 10 minuten, daarna 2 euro per minuut, voor afspraken bij de tandarts. Voor afspraken bij de mondhygiëniste geldt een minimum van € 10,00(zegge tien euro) per 10 minuten, daarna 1 euro per minuut.
3.3 Behandelplan
Voorafgaand aan iedere uitgebreide en/of ingrijpende tandheelkundige behandeling (bij behandelingen boven de €250,-) wordt de patiënt c.q. diens wettelijke vertegenwoordiger schriftelijk geïnformeerd over de begrote kosten, daaronder begrepen de door te bereken techniek kosten en te gebruiken materialen.Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het behandelplan. Wij houden bij het vastleggen, de evaluatie of actualisering van het behandelplan zoveel mogelijk rekening met uw wensen, voorkeuren, mogelijkheden en beperkingen. Bij wijziging van het behandelplan, onvoorziene complicaties tijdens de behandeling of overschrijding van de begroting informeert de tandarts de patiënt hierover tijdig. In het behandelplan worden voor zover mogelijk tevens opgenomen de te verwachten gevolgen en risico’s voor de gezondheid van de patiënt en andere methoden van behandeling die in aanmerking komen.
3.4 Welke kwaliteit hanteren wij bij het behandelplan?
Wij bieden verantwoorde zorg die minimaal voldoet aan algemeen aanvaarde maatstaven. Wij werken cliëntgericht en streven naar doeltreffendheid en doelmatigheid bij het verlenen van de zorg. Wij voldoen hierbij aan de eisen gesteld in de volgende wetten
§ Kwaliteitswetzorg instellingen;
§ Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst;
§ De Wetkwaliteit, klachten en geschillen zorg;
§ Wetbescherming persoonsgegevens.
3.5 Welke regels gelden er voor het gebruik van het dossier?
Wij houden ons voor het bijhouden en bewaren van het dossier aan de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent het volgende:
§ Wij houden een dossier bij in verband met de goede zorgverlening aan u. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier en zorgen ervoor dat het zorgdossier goeden beveiligd bewaard wordt. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals onder andere uw wensen en voorkeuren, medische gegevens en de voortgang van de zorgverlening. Het behandel plan maakt deel uit van het dossier.
§ Voor gegevens uit het dossier geldt een bewaartermijn van twintig jaar vanaf de het jaar dat de laatste behandeling is gestopt. Na de bewaartermijn wordt het zorg dossier vernietigd. Voor het bewaren en opslaan in het archief op locatie, het vervoeren naar het centraal archief en het vernietigen van het dossier wordende regels in het protocol gevolgd.
§ U heeft rechtop inzage in een kopie van het dossier zolang dit niet indruist tegen het belang van de persoonlijke levenssfeer van een ander. Het verstrekken van kopieën gebeurt volgens de betreffende richtlijnen.
3.6 Wanneer gebruiken wij het zorgdossier zonder uw toestemming?
Wij gebruiken het dossier bij de behandeling zonder uw toestemming, uitsluitend voor zover dat nodig is, voor: § kwaliteitsbewakingen kwaliteitsbevordering van de zorgverlening, bijvoorbeeld voor intercollegiale toetsing of intervisie en supervisie;
§ financiële afwikkeling en controle;
§ de inspectie en het zorgkantoor;
§ onderzoek van een intern gemelde incident. Wij informeren u onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident en wat de mogelijkheden zijn om de gevolgen te verhelpen.
3.7 Wanneer hebben wij uw toestemming nodig voor het uitwisselen van uw gegevens uit het zorgdossier?
Wij hebben uw toestemming nodig voor het uitwisselen van uw gegevens uit het dossier met zorgverleners, die niet rechtstreeks betrokken zijn bij onze zorgverlening, zoals bijvoorbeeld het ziekenhuis, de huisarts en apotheek.
3.8 Aan wie geven wij inzage in het zorgdossier?
§ U kunt (een deel van) het zorgdossier kosteloos inzien en een schriftelijke kopie krijgen. Wij zorgen ervoor dat wij u op een veilige manier inzage verschaffen. U krijgt geen inzage in of een kopie van (een deelvan) het zorgdossier, als de persoonlijke levenssfeer van een ander daardoor wordt geschaad, en dat belang boven het belang van inzage moet prevaleren. Dit zal gelden in uitzonderlijke situaties.§ Degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de zorgverlening of behandeling en hun vervangers, kan zonder uw toestemming inlichtingen of inzage worden gegeven, voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden.Voor inzage in of een kopie van (een deel van) het zorgdossier door overige mensen hebben wij uw toestemming nodig. § Uw vertegenwoordiger kan zonder uw toestemming inlichtingen of inzage krijgen, voor zover deze informatie noodzakelijk is om, namens u, beslissingen te kunnen nemen. § Als wij wettelijk verplicht zijn om inlichtingen of inzage te geven (zoals aan de IGJ of de politie), kan zonder uw toestemming van inlichtingen of inzage worden gegeven aan anderen, voor zover deze informatie noodzakelijk is voor de uitvoering van de wet.
3.9 Geven wij uw nabestaanden inzage in en afschrift van (eendeel van) het zorgdossier?
Wij geven na uw overlijden aan uw nabestaanden als regel geen inzage in en afschrift van (een deel van) het zorgdossier. Dat is alleen anders:
§ wanneer u bijleven hiervoor schriftelijk of elektronisch toestemming heeft gegeven;
§ wanneer op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) een mededeling van een incident is ontvangen;
§ wanneer er sprake is van een zwaarwegend belang. Aannemelijk moet worden gemaakt, door uw nabestaanden, dat zij een zwaarwegend belang hebben dat meer gewicht heeft dan het belang dat uw privacy ook na uw overlijden wordt beschermd. Nabestaanden moeten aantonen dat inzage in of afschrift van (een deel van) het zorgdossier noodzakelijk is voor de behartiging van dat belang.
4. Betalingsvoorwaarden
4.1 Moet u betalen voor de zorgverlening?
De kosten van behandeling, inclusief materialen, worden inrekening gebracht bij en zijn verschuldigd door de patiënt, ongeacht of deze de kosten geheel dan wel gedeeltelijk kan declareren bij en aan de patiënt worden vergoed door een zorgverzekeraar.
4.2 Hoeveel moet u betalen?
De tandarts berekent de kosten van de behandeling, inclusief materialen, aan de hand van de meest actule UTP-tarievenlijst. DeUTP-tarievenlijst is vrij in zichtbaar op de website van de Nederlandse Zorgautorieit.
4.3 Op welk moment moet u betalen?
De vorderingen op de patiënt zijn door de tandarts overgedragen aan infomedics. De patiënt ontvangt de nota’s van Infomedics en de partiënt
4.4 Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Indien nota’s door infomedics, wegens betalingsachterstand, niet meer worden geaccepteerd, zal elke vorm van behandeling worden opgeschort. Bij betalingsachterstand is de tandarts gerecht verdere behandeling op te schorten, tenzij de hoogte van de betalingsachterstand, de noodzaak tot tandheelkundige behandeling of de spoedeisendheid zich hiertegen verzetten. Spoedbehandelingen worden slechts uitgevoerd wanneer de patiënt de kosten van deze spoedeisende behandeling direct voldoet. Daarnaast kan de tandarts bij betalingsachterstand verlangen behandeling slechts te verrichten tegen pin c.q. contante betaling.
4.5 Kunnen wij de prijzen van de zorgverlening aanpassen?
De Nederlandse Zorgautoriteit kan elk jaar de prijzen van de zorgverlening aanpassen met het oog op de loon- en prijsontwikkelingen(“indexeren”) en wettelijke tarieven.
5. Overige afspraken
5.1 Welke informatie krijgt u van ons?
Wij spannen ons in dat u voldoende geïnformeerd blijft over alles wat voor u van belang is voor de uitvoering van de overeenkomst. Verder geven wij u op onze website informatie over:
§ algemene zaken die bij ons spelen en die voor de zorg belangrijk zijn;
§ welke zorg endiensten wij bieden en de kosten daarvoor;
§ onzebereikbaarheid bij een noodsituatie;
§ onzeklachtenregeling;
§ onsprivacyreglement;
5.2 Hoe geven wij informatie?
Elke keer als wij u informatie geven, proberen wij dit te doen op een voor u geschikt niveau en geschikte vorm. Wij gaan na of u de informatie heeft begrepen en of u nog vragen heeft.
5.3 Welke informatie krijgen wij van u?
U geeft ons de voor het opstellen van een behandelplan noodzakelijke informatie en medewerking. Ook stelt u ons zo goed als mogelijk in staat om op verantwoorde en veilige wijze zorg te verlenen. Voor aanvang van de zorgverlening:§ geeft u ons de naam en bereikbaarheids gegevens van een contactpersoon, uw (wettelijke)vertegenwoordiger of de persoon die door u (schriftelijk) is gemachtigd in uw plaats te treden als u niet meer in staat kunt worden geacht tot een redelijke waardering van uw belangen. Ook geeft u ons informatie over een eventuele wilsverklaring;§ geeft u ons naar beste weten alle informatie die van belang kan zijn voor de zorgverlening, waaronder begrepen informatie over dat u zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder.
5.4 Welke regels omtrent privacy gelden er?
De bescherming van de privacygevoelige gegevens van de patiënt, welke persoonsgegevens zich in ons praktijk bevinden, is geregeld in ons privacyreglement.Onze medewerkers zullen alle zaken betreffende de patiënt die hen uit hoofde van hun functie ter kennis zijn gekomen geheimhouden, waaronder tevens alle zaken waarvan zij weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat zij tot geheimhouding daarvan zijn gehouden. Persoonsgegevens van de patiënt worden alleen verwerkt in overeenstemming met de wet. Persoonsgegevens van de patiënt worden geregistreerd volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. Dit betekent dat deze gegevens niet toegankelijk zijn voor buitenstaanders.
6. Klachten en geschillen Klachten
6.1 Wat kunt u doen met een klacht over ons?
Wij doen ons best om zo goed mogelijk aan uw verwachtingen te voldoen. Toch kan het gebeuren dat u niet helemaal tevreden bent over DentalHouse Zierikzee, of dat u vindt dat dingen anders geregeld kunnen worden. Wijwillen dit graag van u horen, zodat wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.Wij hanteren de volgende procedure bij het melden van een klacht:
§ U uit uw ongenomemen schriftelijk, dit kan naar info@dentalhousezierikzee.nl;
§ Neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP). Naast het geven van informatiekan de TIP-medewerker meedenken. Het TIP is een onafhankelijk initiatief van deKNMT.
§ Als dit niet tot een oplossing leidt kan u een beroep doen op het externe klachtenreglement dat Dental House Zierikzee hanteert. Dentalhouse is aangesloten bij de klachtencommissie van de KNMT en NVM.
6.2 Wat kunt u doen met een klacht omtrent het Privacyreglement DentalHouse Zierikzee?
Indien u van mening bent dat de bepalingen van dit reglement niet worden nageleefd kan u zich wenden tot:
§ de verantwoordelijke;
§ de leidinggevende van de verantwoordelijke, waarbij de interne klachtenregeling van Dental House Zierikzee van toepassing is
§ het College bescherming persoonsgegevens, met een verzoek eenonderzoek in te stellen of de wijze van gegevensverwerking door de verantwoordelijke in overeenstemming is met de Wet bescherming persoonsgegevens, dan wel gebruikte maken van de in hoofdstuk 8 van de WBP neergelegde beroepsmogelijkheden. Geschillen
6.3 Welke procedure geldt er bij een geschil?
Een geschil kunt u voorleggen aan de Geschillencommissie KNMTof inzake mondhygienistische zorg bij NVM-mondhygienisten geschillencommissie. Eengeschil wordt in principe afgedaan door de Geschillencommissie en alleen in uitzonderingssituaties kan het geschil daarna nog aan de rechter worden voorgelegd.
6.4 Geldt er een termijn voor het aanhangig maken van eengeschil?
U moet binnen twaalf maanden na de datum waarop u uw klachtbij ons indiende, het geschil indienen bij de Geschillencommissie.
6.5 Gelden er voorwaarden voor het aanhangig maken van eengeschil?
U moet uw klacht eerst bij ons hebben ingediend. Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost of niet binnen de termijn (zes weken, eventueel te verlengen tot tien weken) is behandeld, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie.
6.6 Moet u een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
U kunt ervoor kiezen om naar de Geschillencommissie te gaan of naar de rechter. Als het geschil over het handelen of nalaten van een BIG-geregistreerde zorgverlener gaat, kunt u ook naar de tuchtrechter gaan.
6.7 Kunnen wij een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
Ook wij kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie. Daarvoor hebben wij wel uw instemming nodig.
7. Einde van de overeenkomst
7.1 Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
De overeenkomst kan door ons worden opgezegd met een e-mail of brief en met inachtneming van een redelijke opzegtermijn als:
§ wij de zorg die u nodig heeft niet (meer) kunnen of mogen verlenen. Bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat wij geen goede zorg meer kunnen bieden of na een nieuw(e) indicatiebesluit/(-stelling);
§ u en/of uw naasten de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt (nakomen) of u en/of uw naasten zich zodanig gedraagt (gedragen) dat voortzetting van de overeenkomst niet van ons verwacht kan worden;
§ als u na herhaalde waarschuwingen uw verantwoordelijkheden die voortvloeien uit deze overeenkomst niet nakomt;
§ als u strafbare feiten begaat die een duidelijke weerslag hebben op de relatie met onze medewerkers;
§ Er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging. Indien wij de zorgovereenkomst tussentijds beëindigen, brengen wij de beëindiging van de overeenkomst onverwijld en gemotiveerd schriftelijk aan u of aan uw contactpersoon ter kennis.
8. Aansprakelijkheid 8.1
Externe invloeden
Defecte en/of benodigde reparaties aan de door tandarts vervaardigde werkstukken, veroorzaakt door externe invloeden, zoals daar te noemen zijn: ongeval, knarsen, medicatiegebruik, verandering in de gezondheid van de patiënt, zwangerschap, roken, gebruik van hormoonpreparaten, osteoporose e.d. of als de patiënt de poetsinstructies en/of mondhygiëne niet heeft nageleefd zijn uitgesloten van de aansprakelijkheid. (Herstel-)behandelingen die het gevolg zijn van voornoemde externe invloeden zijn niet aan de tandarts toe te rekenen en hiervoor wordt geen aansprakelijkheid erkent, deze zijn met andere woorden uitgesloten van enige aansprakelijkheid.
8.2 Verloop aansprakelijkheid
Rechten op vergoeding wegens aansprakelijkheid, verlopen na 1jaar nadat het schadeveroorzakende feit zich heeft voorgedaan.